Ce qui vole le temps! update uit Frankrijk... - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van Ferry Bouman - WaarBenJij.nu Ce qui vole le temps! update uit Frankrijk... - Reisverslag uit Fontenoy-le-Château, Frankrijk van Ferry Bouman - WaarBenJij.nu

Ce qui vole le temps! update uit Frankrijk...

Door: Ferry

Blijf op de hoogte en volg Ferry

25 Februari 2024 | Frankrijk, Fontenoy-le-Château

Hallo mensen,

Zoals ik in de titel zeg: wat vliegt de tijd! Er is alweer een jaar verstreken. Ik heb nu een heel jaar achter de rug als eigenaar van een huis in Frankrijk, wat voel ik mij bevoorrecht. Wat een feest om dit te kunnen doen en om elke keer weer in Fontenoy le Château aan te komen.

Sinds de laatste post ben ik ongeveer 7 weken in totaal in Frankrijk geweest om een start te maken met de verbouwing, maar ook vakantie te vieren, en te genieten van mijn (klus)huis).

Kort na mijn post eind februari vorig jaar ben ik in mijn eentje naar mijn huis gegaan om te zorgen dat er kan worden gewoond. Het klimaat blijkt redelijk hetzelfde te zijn als in Nederland, iets kouder in de winter en hopelijk iets warmer in de zomer. Aangezien het huis totaal niet geïsoleerd is 124 jaar geleden of in de tussentijd, kon ik net zo goed buiten slapen wat betreft temperatuur, koud koud koud! Mijn eerste aankoop voor het huis was dan ook een petroleumkachel, zodat ik op z'n minst 1 ruimte behaaglijk kon krijgen. Maar met 2 winterdekbedden heb ik heerlijk geslapen en wakker worden met bloemen op de ramen gaf een nostalgisch gevoel.

Volgende stap: Sanitair. Ik had een douchecabine meegenomen uit Nederland en heb gezorgd dat er heerlijk gedoucht kan worden. Wat een luxe na een paar dagen in de ijskoude keuken met een washandje jezelf wassen.

Week 2 kreeg ik hulp van een goede vriend en zijn we begonnen met slopen en opruimen van de zolder. Dit is de eerste en ook meteen de grootste ruimte die wordt aangepakt. Dit wordt het grootste appartement van 125 m2!

In April heb ik met één van mijn broers een aantal plafonds eruit gesloopt en opgeruimd. vooral opgeruimd. Het opruimen en afvoeren van het afval kost 10 keer zoveel tijd als het slopen. We zijn net op tijd gestopt hoe enthousiast wij ook waren, want er moeten nog wel een paar ruimtes bewoonbaar blijven, omdat we ook op en in de klus wonen en slapen, dat is toch fijner met een plafond boven je hoofd.

in Juni hebben we de tot nu toe grootste stappen gezet: We hebben 2 grote schoorstenen van ongeveer 15 meter hoog en een doorsnede van ongeveer 1.80 m ontmanteld en afgevoerd. Wat een bereklus, maar ook een heerlijke klus. Ik heb nieuwe vrienden gemaakt bij de gemeentewerf, zo vaak als wij daar waren, en waar al het bouwafval gratis(!) gebracht mag worden.

Nu de schoorstenen verwijderd zijn en het dak dicht is gemaakt heb ik een lekvrij huis! En ik elke ruime een paar m2 extra ruimte gecreëerd.

We hebben ook zowaar al iets opgebouwd. Er zijn 2 nieuwe trappen geplaatst, eentje ter vervanging van de trap naar de zolder, en eentje om 2 verdiepingen aan elkaar te verbinden.

Ik heb een tijd geleden in een 3D tekenprogramma de gehele indeling van het huis ontworpen, en de nieuwe trappen zijn de eerste tastbare stap. Nu al leuk om het ontwerp tot leven te zien komen.

In de zomervakantie heb ik er heerlijk vakantie gevierd en heb ik zowaar van mijn gereedschap af kunnen blijven. Ik heb vooral genoten van het gezelschap en de plek.

Nu een jaar achter de rug te hebben kan ik opmaken hoe ik het heb gedaan qua planning en voortgang. Ik heb vooral aan het eind van vorig jaar gemerkt dat de balans tussen klussen in Frankrijk en werken in Nederland af en toe moeilijk was. Want het is hartstikke leuk om in Frankrijk te zijn, maar er komt natuurlijk geen cent binnen. Ik heb ook de 2e helft van het jaar er flink aan moeten trekken om de volgende aflossing aan jullie bij elkaar te sparen. En het is uiteraard gelukt, maar ik ga dit jaar anders beginnen: eerst een mooi potje bij elkaar sparen, en als er flink wat spek op de botten zit, dan is er ook meer ruimte en rust om naar Frankrijk te gaan. Dat is de les die ik meeneem van afgelopen jaar.

Dat gezegd hebbende, er staat wel een kluswerk gepland begin mei, maar hou ik het voor het komende half jaar bij. Het wordt wel een hele leuke en bomvolle week. We gaan de complete balkenlaag van de zolder vervangen en er een nieuwe dragende vloer op leggen.

Ondertussen zorgt de electricien ervoor dat de antieke meterkast (van vóór 1960! waar ook geen nieuwe stoppen meer voor te krijgen zijn) vervangen wordt door meerdere nieuwe meterkasten, geschikt voor 4 appartementen.

Ik zal, als wij begin mei weer geklust hebben, jullie een update geven van die week.

Groetjes en tot de volgende keer,

Ferry.

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Ferry

2022 was het begin van mijn droomproject: een guesthouse in Frankrijk! Volg dit "reisverhaal" om op de hoogte blijven van mijn avonturen...

Actief sinds 11 April 2021
Verslag gelezen: 172
Totaal aantal bezoekers 1947

Voorgaande reizen:

11 April 2021 - 31 December 2026

dank jullie wel!

Landen bezocht: